6 technik, dzięki którym poprawisz swoją efektywność działania

Jeśli miewasz poczucie straconego czasu, który przelatuje Ci przez palce, do tego bywa, że czujesz się przemęczony lub sfrustrowany, gratulujemy, bo znalazłeś się we właściwym miejscu. Pomożemy Ci poprawić swoją efektywność dzięki kilku prostym metodom. Wciel je w życie i zauważ wielką różnicę!

1. Zacznij od najważniejszego 

Możesz mieć najlepsze kwalifikacje w swojej branży i dyplomy najbardziej prestiżowych uczelni w kieszeni, ale przemęczony i zestresowany możesz co najwyżej doprowadzić się do choroby. Jeśli chcesz działać efektywniej, zadbaj o poniższe cztery elementy:

  • Sen
  • Zdrowe jedzenie
  • Aktywność fizyczną
  • Rozrywkę umysłową

Dzięki wysypianiu się, zdrowemu i wartościowemu jedzeniu, aktywności fizycznej i rozrywce umysłowej jak nauka, łamigłówki, słuchanie muzyki, dbasz o swój mózg – wewnętrzne centrum dowodzenia, dzięki któremu zyskujesz podstawę do wydajniejszego funkcjonowania.

2. Wydłuż swoją dobę

Chociaż wydaje się to niemożliwe, odpowiednio organizując dzień, możesz zyskać kilka godzin. Zacznij od wprowadzenia porannego rytmu, który wprowadzi Cię w dobry nastrój i zmotywuje do dnia pracy:

  • Wieczór wcześniej zaplanuj pyszne i zdrowe śniadanie na następny dzień oraz przygotuj ubrania, w których czujesz się najlepiej.
  • Gdy słyszysz budzik, nie pozwalaj sobie na chwilę drzemki, czy wylegiwania się, które rozleniwiają i przez które często się spóźniamy. Zamiast tego, weź trzy głębokie oddechy i po prostu wstań z łóżka.
  • Spójrz za okno i przywitaj nowy dzień z uśmiechem na twarzy. Tak, uśmiechnij się do siebie 🙂 Gwarantuję, że poczujesz przypływ dobrej energii. Nie ważne, czy świeci słońce, pada deszcz, śnieg, czy jest pochmurnie i szaro. Każdy dzień jest wyjątkowy i niepowtarzalny.
  • Poćwicz! Poranny stretchingu lub kilka pompek czy burpees’ów zajmie Ci chwilę, a dzięki temu, dostarczysz sobie zastrzyku endorfin i niesamowitego kopa do dalszego działania.
  • Włącz ulubioną muzykę, która doda Ci sił i energii, a dodatkowo pomoże Ci w zrytmizowaniu porannych czynności, takich jak toaleta, śniadanie, czy poranne ćwiczenia.

Jeśli lepiej pracuje Ci się rano, zacznij od wstawania min. godzinę wcześniej. Zobaczysz, jak dużo można zrobić w ciągu tych dodatkowych 60 minut!

3. Cyk cyk… Czas stop! Metoda Pomodoro

Jedna z najpopularniejszych i najprostszych metod zarządzania swoim czasem. Jej nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora, a została opracowana przez Włocha Francesco Cirillo, który wyszedł z założenia, że ciągła, długotrwała koncentracja, zabiera zbyt dużo energii i jednocześnie obniża naszą produktywność. Zaproponował więc działanie w przedziałach czasowych, oddzielonych krótkimi przerwami. A działa to tak:

  • Tworzysz listę zadań na dany dzień pracy i ustalasz ich priorytety.
  • Przygotowujesz czasomierz wydający dźwięk, lub korzystasz z aplikacji Tomato-Timer.
  • Pracujesz nad jednym zadaniem, lub jego częścią przez 25 minut. Jeśli uda Ci się zrobić je wcześniej, bierzesz się za kolejne zadanie, jednak po 25 minutach kończysz.
  • Po 25 minutach ciągłej pracy, robisz koniecznie 5 minutową przerwę, w której zajmujesz się czymś całkowicie innym. Jeśli pracujesz przy komputerze, możesz wyjść na balkon, pobawić się z kotem, albo potańczyć. Cokolwiek, na co masz ochotę, o ile nie jest to praca.
  • Po upływie pięciu minut przerwy, wracasz do swoich zadań na kolejne 25 minut. Pracujesz w takim systemie przez cztery cykle. Następnie możesz zrobić sobie dłuższą 20-30 minutową przerwę.

Jeśli będziesz trzymać się tego planu, gwarantujemy, że zrobisz więcej niż, gdybyś pracował w tym czasie tylko z jedną przerwą.

Nie oszukasz swojego mózgu. Jeśli nie dasz mu odpocząć, sam zwolni obroty. Naucz się pracować maksymalnie efektywnie w krótkim czasie, ale też naucz się efektywnie odpoczywać. Dzięki temu, odniesiesz sukces.

4. Segreguj śmieci, tz. maile…  Metoda Inbox Zero

Forbes zwykł mawiać, że oprócz psa najlepszym przyjacielem człowieka jest kosz na śmieci. I miał rację. Jak się czujesz, gdy masz w swojej skrzynce mailowej ponad 100 wiadomości i nie jesteś ich w stanie wszystkich przeczytać? Nie możesz ich też wszystkich usunąć, bo może znajdować się tam ważna sprawa. Z pewnością w takich chwilach jest nie komfortowo. Rozwiązanie przynosi metoda Inbox Zero. Polega ona na bieżącym opróżnianiu skrzynki e-mailowej zgodnie z poniższymi kryteriami:

  • Usuń
  • Oddeleguj
  • Wykonaj
  • Odłóż na później
  • Zarchiwizuj

Aby uzyskać efekt, należy trzymać się takiej kolejności w analizie każdego maila. Dlaczego ta metoda wpływa na produktywność? Dzięki niej, nie musisz analizować tej samej wiadomości dwa razy. Proste. Do tego zyskujesz komfort, bo wiesz, że wszystko masz pod kontrolą.

5. Zapomnij o multitaskingu. Skoncentruj się

Masz dużo zadań na głowie, dlatego starasz się efektywnie wykonywać kilka rzeczy na raz? Odpisujesz na maila i rozmawiasz przez telefon jednocześnie? Prowadzisz samochód i poprawiasz makijaż przed spotkaniem? W takich sytuacjach, Twój mózg skupia się na dwóch zadaniach, przez co Twoja uwaga jest rozproszona i przeskakuje z jednego zadania na drugie. Nie prowadzi to do niczego dobrego… Badania dowodzą, że gdy nie zajmujemy się tylko jednym zadaniem, a kilkoma, to ich prawidłowe wykonanie zajmuje o około 50 proc. więcej czasu, a dodatkowo popełniamy przy tym o około 40 proc. błędów, niż gdybyśmy zajmowali się tylko jednym tematem. Tego typu multitasking powoduje w nas, wydzielanie hormonów stresu, jak adrenalina i kortyzol, a dodatkowo negatywnie wpływa na pamięć. Czujemy się przemęczeni i zestresowani.

Zamiast chwytania się za kilka rzeczy jednocześnie, warto trzymać się ustalonej listy priorytetów na dany dzień i skupiać maksimum swojej uwagi na danym zadaniu. Taka taktyka da nam więcej satysfakcji i spełnienia po intensywnym dniu.

6. Zadbaj o swoją przestrzeń

Sięgnij po motywację z zewnątrz. Zaaranżuj miejsce swojej pracy w taki sposób, abyś czuł się w nim nie tylko komfortowo, ale pobudzony do działania. Jeśli pracujesz przy komputerze, to atrakcyjną i zdrową alternatywą dla siedzenia na fotelu, jest siedzenie na piłce. Dzięki temu, Twoje ciało będzie znajdowało się w prostej pozycji, dzięki czemu nie tylko zadbasz o swój kręgosłup, ale jednocześnie dodasz sobie sił i energii. Jak dowodzą badania, przyjmowana pozycja ciała wpływa na nasze poczucie odwagi. Jeśli garbimy się i mamy schyloną, jak np. przy korzystania ze smartfona, nieświadomie tracimy pewność siebie.

Przyjmowanie wyprostowanej, silnej i otwartej postawy, sprzyja podejmowaniu wyzwań.

Dodatkowo, możesz otoczyć siebie designerskimi motywacyjnymi gadżetami. Przykładowo, łyk herbaty z kubka z błyskotliwym hasłem może dać więcej energii do działania niż mocne espresso. Plakat na ścianie przypomni Ci, o tym ,co jest dla Ciebie najważniejsze w pracy, a wielkie motywatory w formie małych wlepek mogą zdziałać cuda w każdym miejscu. Atakuj się nimi bez litości!

A jakie są Wasze sposoby na efektywne zarządzanie czasem? Podzielcie się swoimi doświadczeniami!

Comments

comments

Comments are closed